Бюджет-2017: думка волинських нардепів та експертів

08.10.2016 / Новини, Статті

Головний кошторис України – бюджет – став предметом серйозних обговорень та ретельного аналізу в експертному середовищі. 15 вересня проект бюджету на 2017 рік був внесений до парламенту.

Прийняти фінансовий документ у Раді планують до початку грудня цього року.

Про те, що чекає українців у наступному році, що вкладається в бюджет і чи вдасться при прийнятті цього бюджету не зазнати фіаско минулих років ділове видання Волині “Конкурент” запитало волинських нардепів та економічних експертів.

ІГОР ГУЗЬ (ВОЛИНЬ)

Народний депутат, обраний в 19 виборчому окрузі на Волині, Ігор Гузь схвалює те, що проект бюджету прийнятий до обговорення у вересні, тому що політики матимуть час на вивчення документу та внесення своїх пропозицій.

“Я вітаю те, що бюджет був запропонований для парламенту 15 вересня. Це дуже добре, тому що два попередніх роки ми не мали часу ознайомитися і внести свої пропозиції. В цілому , я вважаю, що бюджет збалансований. Є, звичайно, якісь свої нюанси, пов’язані з економічною ситуацією, надходженнями та інше. Але мене цікавить найбільше мій округ та Волинь вцілому у цьому бюджеті.

Тому перше – це питання шахти № 10 (ДП Шахта № 10 “Нововолинська” – К.), адже зараз виділили всього 20 мільйонів на неї. Це не логічно, якщо у попередні роки було 200 та 100. Я запропонував все таки 200 мільйонів виділити. Другий момент, який цікавить мене у цьому бюджеті, – це продовження митного експерименту і надходження від перевиконання від митних надходжень впроваджувати на певні об’єкти. Я запропонував об’єкт – дорога “Устилуг – Володимир-Волинський – Луцьк”. Це такий стратегічний напрямок, який мене цікавить, як народного депутата в цьому бюжеті. Є багато дрібніших пропозицій, зауважень, але це – дві ключові теми, які я зараз лобіюю”, – наголосив він.

ІРИНА КОНСТАНКЕВИЧ (ВОЛИНЬ)

Нардеп, обрана від 23 виборчого окрузі у липні 2016 року, Ірина Констанкевич також схвально відгукнулася про терміни прийняття проекту бюджету до ВР.

“Найперший позитив – що проект бюджету з’явився у вересні, заздалегідь, тож була можливість з ним ознайомитися, внести свої доповнення, правки та якось на нього реагувати, на відміну від попередніх років, коли це в останню ніч і депутати були лише статистами у натиканні кнопок “за” чи “проти”. До 30 жовтня є можливість до бюджетного комітету подати пропозиції від депутатів щодо цього бюджету.

Я подала в своєму 23 округу 14 об’єктів соціальної сфери, які потребують фінансування, – це школи та дитячі садочки. З таких загальних речей позитив у тому, що проект бюджету вчасно з’явився. Друге – те, що є можливість подавати свої пропозиції. Навіть при такому не зовсім ретельному вивченні впадає в очі те, що дуже сумнівним є формування дохідної частини, і є сумнів, що бюджет буде наповнюватися так, як було заплановано, тому може утворитися фінансова яма.

Якщо говорити про конкретний приклад, як ілюстрацію того, що я говорю, то кошти, які закладаються в бюджет, мають отримати від реалізацію закону про спецконфіскацію. В держбюджеті значиться сума в 10,5 мільярдів гривень, і при цьому говориться, що це мають бути гроші Януковича, які мають повернути в державну скарбницю. Але насправді тих коштів лише 1,5 мільярда гривень. І виникає питання: звідки мають брати 9 мільярдів, які вже закладаються в бюджет 2017 року. І таких прикладів, невідповідностей можна наводити багато”, – зауважила вона.

Констанкевич підкресилила, що найбільше її тривожать питання освіти та охорони здоров’я.

Найбільшу мою тривогу викликають ще статті, які стосуються освіти та охорони здоров’я. Те, що передається на фінансування комунальні послуги та енергоносії на місцеві бюджети. Я не можу достеменно сказати, чи було прораховано, наскільки реально, щоб місцеві бюджети і, зокрема, Волинської області, могли утримувати комуналки.

Із її слів, залишається відкритим питання, чи зможуть з огляду на те, що тарифи зараз зростуть і ціни будуть просто шалені, місцеві бюджети утримувати усю сферу освіти та охорони здоров’я.

“Я бачу у тому шлях до закриття цих двох галузей – освітньої та медичної”, – сказана вона.

АНДРІЙ НОВАК, ЕКОНОМІЧНИЙ ЕКСПЕРТ, ГОЛОВА КОМІТЕТУ ЕКОНОМІСТІВ УКРАЇНИ

На переконання експерта Андрія Новака, проект бюджету на 2017 рік своєю структурою, структурою доходів, витрат та міжбюджетним співвідношенням між центральним бюджетом та місцевими нічим не відрізняється від бюджету на 2016 рік, на 2015 рік та всі попередні роки.

“Проект бюджету на 2017 рік – це як ксерокопія цьогорічного бюджету чи минулорічних”, – наголосив експерт.

Із його слів, уряд пішов найпростішим шляхом: взяв бюджет 2017 року, додав до нього показник інфляції, і таким чином отримав всі необхідні суми в доходній та витратній частинах.

“Ніяких змін пріорітетів немає, тому що немає змін в структурі як доходної, так і витратної частини. Зокрема, в доходній частині й далі бюджет залишився ПДВ-залежним, тому що податок на додану вартість має принести біля половини всіх податкових надходжень. Один ПДВ приносить половину податкових надходжень, а іншу половину – всі інші податки (мита, збори й акцизи). Це можна легко зрозуміти, бо в ПДВ є дзеркальне відображення або друга його сторона – механізм відшкодування ПДВ, який на сьогодні є однією з найбільш корупційних схем, як ми всі знаємо”, – сказав він.

Новак зауважив, що особливих змін немає і у витратній частині також особливих змін немає.

“Починаючи з 2014 року з об’єктивних обставин (війни, яку розв’язала Росія проти Україна) ми різко збільшили витрати на оборону приблизно у 7 разів. Так само робилося і в 2015 році, і в 2016-му. У проекті бюджету на наступний рік також збережена більша частка витрат на оборону”, – мовив він.

На думку Андрія Новака, термінам прийняття бюджету приділяють надто велику увагу, проте важливі не терміни, а його якість, яка перш за все заключається в реалістичності доходної частини, щоб потім не виникало проблем з витратною.

“Позитивний момент – це зниження дефіциту бюджету з цьогорічних 84 млрд до 77 млрд гривень (приблизно, з 3,7 % ВВП до 3 % ВВП). Очевидно, що це була одна з базових вимог Міжнародного валютного фонду для відновлення траншів для України. Уряд це показав у проекті бюджету. Інше питання – чи зможе він досягнути цього зниження. Але у всякому разі це позитивний сигнал для наших зовнішніх партнерів, що уряд робить щось, щоби знизити дефіцитність основного фінансового документа країни”, – резюмував він.

Читайте також:

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *


*