“Ми завжди йдемо на спілкування з громадськістю”, – головний митник Волині

З жовтня 2016 року Волинську митницю очолив Віктор Кривіцький – уродженець Хмельницької області, який вже встиг попрацювати на різних посадах у Вінницькій області.

До цього Волинську митницю лихоманило: громадськість та колектив митниці буда невдоволена попереднім керівником Олександром Шавлаком, який займав цю посаду з березня до 3 жовтня 2017 року. Мовляв, криза виникла через псевдореформи цього керівника-«гастролера», який з Чернігова привіз свою команду, натомість спеціалістів з Волині попередили про скорочення.

Відтак, незадоволений колектив виступив проти нового виконувача обов’язків з Чернігова й заявив про адміністративний тиск на працівників.

Після численних протестів на Волинь прийшов Віктор Кривіцький. Під час програми «Протилежний погляд» у прямому ефірі каналу «Нова Волинь» 7 жовтня, голова обласної ради Ігор Палиця зазначив, що Віктор Кривіцький – це людина, за яку несе відповідальність Прем’єр-міністр України Володимир Гройсман. Власне, саме він призначив його на цю посаду. Уже в грудні 2016 року Віктора Кривіцького призначили на посаду на постійній основі.

Тож Інформаційне агентство Волинські Новини поцікавилося у нового начальника митниці про те, як йому працюється на Волині, чи вимела «нова мітла» старі кадри і привела нових, та чи робота митниці безхмарна і безпроблемна з новим начальником.

З жовтня звільненили 13 працівників і прийняли 9

На Волині за останній період часу часто звучать скарги на черги та конфлікти в пунктах пропуску, заяви про те, що за гроші можна оминути чергу. Що зараз відбувається на кордоні? Що робиться для того, аби уникнути таких ситуацій?

Сьогодні це досить актуальне питання, але воно не відноситься до повноважень митниці. Однак митниця не може стояти осторонь цих проблем. Згідно діючих нормативних актів, посадові особи митниці виконують свої завдання виключно у зонах митного контролю, які знаходяться безпосередньо в пунктах пропуску.

Підкреслюю, враховуючи те, що прилегла до державного кордону територія є контрольованим прикордонним районом, на даний час саме посадові особи Держприкордонслужби забезпечують порядок перед в’їздом до пункту пропуску.

Разом з тим, митниця бере активну участь у розгляді проблемних питань, що стосуються черг перед пунктами пропуску. Суспільний резонанс викликають скарги, а також публікації в медіа щодо випадків в’їзду в пункт пропуску поза чергою. В процес втрутилася громадськість та народні обранці. Лунають звинувачення, образи на прикордонників, додатково згадують і митників, однак ніяких нарікань на дії громадян, які намагаються заїхати в пункт пропуску поза чергою, немає.

Щодо пункту пропуску «Ягодин», то на початку грудня 2016 року у МАПП «Ягодин» відбулася оперативна нарада за участю народних депутатів, керівництва митниці, Луцького прикордонного загону, управління інфраструктури Волинської облдержадміністрації, нацполіції, облавтодору.

На нараді митницею запропоновано власне бачення щодо можливого вирішення цього питання, а саме: розмежування смуг руху перед пунктом пропуску з неможливістю виїзду транспортних засобів поза чергою, на перспективу – встановлення автоматичних шлагбаумів. Було знайдено спільні рішення, в тому числі надано доручення представникам дорожньої поліції щодо контролю за порядком в чергах перед пунктом пропуску. Є позитивні результати, кількість скарг зменшилася.

Щодо пункту пропуску «Устилуг» – ситуація не така позитивна. Сервісна зона тут розташована поза містом Устилуг, контроль за порядком в якій здійснювався посадовими особами Львівського прикордонного загону.

Посадові особи Львівського прикордонного загону, відповідно до норм діючого законодавства, тепер виконують свої функції при в’їзді до пункту пропуску. Як наслідок, неконтрольована черга перемістилася до населеного пункту Устилуг, що викликало хвилю незадоволення місцевих мешканців.

Голова обласної державної адміністрації Володимир Гунчик видав розпорядження, згідно якого зобов’язано забезпечити цілодобове чергування груп громадського контролю, працівників органів місцевого самоврядування та місцевої влади перед пунктом пропуску «Устилуг», та в зоні сервісного обслуговування осіб і транспортних засобів.

Декілька днів сервісна зона контролювалася посадовими особами поліції. Нині  ситуацію контролює громадськість.

Додатково хочу підкреслити наступне. До нас з питаннями порядку перед пунктами пропуску звертаєтесь не тільки ви, є звернення громадських діячів, депутатів різних рівнів. Розуміємо, що пункт пропуску та перетин кордону часто асоціюється виключно з митницею, але питання функціонування сервісних зон не належить до наших повноважень.

На мою думку, необхідно шукати спільні знаменники, в тому числі разом із громадою селищних та міських рад, які відповідають за цю територію.

В будь-якому випадку, митниця буде максимально сприяти вирішенню цього питання.

Цьогоріч відбувалося чимало конфліктів навколо призначення очільника Волинської митниці, це і мітинги, протести громадських активістів та заяви колективу. Чи стала спокійніша ситуація у самому колективі митниці?

З жовтня 2016 року на мене покладено виконання обов’язків начальника Волинської митниці ДФС. З часу мого призначення митниця працює в штатному режимі.

Ми завжди йдемо на спілкування з громадськістю, намагаємося донести до людей нашу позицію – митниця повинна забезпечувати безперебійну роботу в межах діючого законодавства.

Коли вирішення питання залежить від митної установи – проблема буде знята в найкоротший термін. Разом з тим, якщо питання не належать до повноважень митниці, протестні акції можуть викликати тільки конфлікти між громадянами. Як приклад, суперечка може виникнути між родиною, яка не може потрапити додому після довгої подорожі, та шахтарями, що перекривають рух.

Користуючись нагодою, закликаю всіх зацікавлених осіб: давайте почнемо чути один одного.

До речі, коли прийшли на посаду, багато працівників звільнили? Чи привели з собою свою команду?

У період з 1 жовтня 2016 і по даний час на Волинській митниці ДФС звільнено 13 державних службовців за наступними причинами: 9 осіб пішли за угодою сторін, 2 особи – за власним бажанням, 1 після закінчення строку призначення на посаду державної служби (п.2 ст.83, ст.85 ЗУ «Про державну службу»), та ще один працівник – у зв’язку з переведенням. Власне, це звичайний кадровий процес, нікого з керівного складу не міняв.

За аналогічний період прийнято до Волинської митниці 9 працівників: 4 – в порядку переведення з інших митниць, 3 поновилися за рішенням суду, один прийнятий за результатами конкурсу. Ще прийняли на роботу одного водія.

Загалом, щодо команди то загалом орієнтуюсь на роботу з місцевими кадрами.

Скарби скіфського періоду, занижена вартість техніки і гроші на дороги

Відповідно до розпорядження Кабміну, частина коштів від перевиконання митних зборів мають йти на волинські дороги. Восени митниця звітувалася про недовиконання. Чи змінилась ситуація?

Відповідно до положень законодавства у Одеській, Волинській, Львівській, та Чернівецькій областях було запроваджено експеримент з фінансового забезпечення реконструкції, поточного ремонту автомобільних доріг загального користування державного значення.

Постановою Кабінету Міністрів визначено порядок спрямування 50 відсотків суми перевиконання загального обсягу щомісячних індикативних показників надходжень митних платежів, що справляються під час митного оформлення товарів на територіях Волинської, Львівської, Одеської і Чернівецької областей та Києва, до спеціальних фондів відповідних обласних бюджетів та бюджету Києва.

З січня до листопада 2016 року Волинська митниця ДФС забезпечили реалізацію положень Закону при 50-відсотковому перевиконанні індикативного показника, в сумі 159,9 млн грн. Позитивна тенденція зарахування коштів на реконструкцію та ремонт доріг відзначається в останні два місяці і становить 40,3 млн грн. За період травня-вересня 2016 року такі надходження склали лише 3,8 млн грн.

Загальна сума коштів, які з 1 вересня 2015 року спрямовані на забезпечення реконструкції, поточного ремонту автомобільних доріг загального користування державного значення, шляхом перевиконання індикативних показників Волинською митницею ДФС, становить 264 124,9 тис. грн.

На 2017 рік цей експеримент продовжили уже на всі митниці. Тепер ці кошти можна буде використовувати не лише на дороги державного значення.

З часу Вашого призначення на посаду вдалося виявити незаконні схеми ввезення та вивезення товарів?

В цілому з жовтня по грудень 2016 р. співробітники митниці виявили та зафіксували 914 порушень митних правил на загальну суму 7,65 млн грн.

Типовими предметами даних правопорушень при вивезенні товарів за межі території України стали тютюнові вироби (133 випадки незаконного переміщення цигарок на загальну суму близько 800 тис. грн.). Окрім того, намагаються ввозити нелегальним шляхом на митну територію України автозапчастини, будівельні матеріали, побутову техніку, продукти харчування тощо. У складі правопорушень таких предметів намагалися провезти на загальну суму майже у 5 млн грн. В усіх перелічених випадках безпосередні предмети порушень митних правил були вилучені протоколами та зберігаються на складі митниці до рішення суду.

Є серед правопорушень і резонансні. До прикладу, під час здійснення пропуску на митну територію України зернозбирального комбайна, марки «JohnDeere, моделі S690», в кабіні водія в папці з документами співробітниками митниці був виявлений „подвійний” пакет товаросупровідних документів на цей комбайн, відповідно до якого його дійсна вага та дійсна ціна були занижені майже у 1,5-2 рази, що також спричинило би до ненадходження в повній мірі відповідних митних платежів та податків до Державного бюджету України.

Також, хочеться згадати й про гучне затримання предметів старовини та культурних цінностей в жовтні. Зокрема, митники виявили наконечники до стріл, старовинні сокири, які, вже за попередньою оцінкою експертів, відносяться до періодів Трипільської культури та Скіфського царства. За даним фактом митниця направила відповідне повідомлення до органів Служби безпеки України про наявність ознак злочину, передбаченого статтею 201 Кримінального кодексу України, а саме: контрабанда культурних та історичних цінностей.

Крім того, на постійній основі співробітниками митниці здійснюється аналітично-пошукова робота щодо виявлення наркотичних засобів, їх аналогів та прекурсорів. Так, митниця спільно із правоохоронними органами здійснила три контрольовані поставки через польсько-український кордон, щоб встановити осіб, причетних до незаконного переміщення наркотиків, психотропних речовин. За даними фактами правоохоронні органи затримали цих осіб, а наркотичні засоби та психотропні речовини вилучили.

Митниця вирішила позмагатися за транскордонні проекти

Під час представлення Ви обіцяли «запровадження прозорих процедур митного контролю, ставлячи за ціль мінімізувати вплив людського фактору під час проходження митних формальностей». Вдалося зробити чи ні? Як? Чому?

Мінімізація впливу людського фактору при здійсненні митного контролю та митного оформлення і надалі лишається одним із основних завдань роботи митниці, проте дане питання потребує значних вкладень, в тому числі матеріальних.

Волинська митниця ДФС зі свого боку робить все для мінімізації людського фактору та автоматизації процедур митного контролю і митного оформлення.

Прогрес, зокрема у сфері технологій, стрімко йде вперед і варто визнати, що обладнання та програмне забезпечення, яким облаштовано МАПП «Ягодин», наразі потребує модернізації та вдосконалення шляхом максимальної автоматизації контрольних процедур.

Розбудову митного поста «Ягодин» завершили у 2011 році, до Євро-2012. Після цього технічне оснащення не оновлювалося. Вдосконалення технологій потребує фінансових витрат. Ми розуміємо, що можливості фінансування є обмеженими. Тому, вперше в історії митниці, ми, спільно з обласною державною адміністрацією готуємося взяти участь у одному з проектів «Програми транскордонного співробітництва Польща-Україна-Білорусь на 2014 – 2020 роки» щодо модернізації МАПП «Ягодин-Дорогуськ» шляхом запровадження інтелектуальної системи відеоспостереження та керування рухом автомобілів. Це європейські кошти. Вважаємо, що в нас є всі шанси на отримання цього гранту. Свій проект ми представили Любомльській громаді, депутатам Волинської обласної ради, є він і в Кабміні.

Інтелектуальна система відеоспостереження та керування рухом автомобілів, передбачає:

– встановлення сканерів зчитування даних паспортів громадян та технічних паспортів автомобілів.

– спільне використання даних системи в автоматичному режимі як посадовими особами митниці так і прикордонниками.

В результаті ми забезпечимо:

– збільшення пропускної спроможності по легкових автомобілях на 24 % (до 150 ТЗ за 12 годин в одному напрямку);

– мінімізуємо людський фактор та зловживання під час неправильного/помилкового внесення інформації до відомчих баз даних;

– автоматизацію окремих процедур при прийнятті рішень (дозвіл, заборона на переміщення тощо).

Впевнений, що в разі успішної реалізації цього проекту, він стане базовим для всіх пунктів пропуску на державному кордоні.

Чи досі є актуальним питання «легалізації контрабанди», тобто товарів, які провозять партіями вартістю до 500 євро, не сплачуючи при цьому мито?

Відповідно до Митного кодексу України «товари (за винятком підакцизних), сумарна фактурна вартість яких не перевищує еквівалент 1000 євро, що ввозяться громадянами на митну територію України у ручній поклажі та/або у супроводжуваному багажі через пункти пропуску через державний кордон України, відкриті для повітряного сполучення, та товари (крім підакцизних), сумарна фактурна вартість яких не перевищує еквівалент 500 євро і сумарна вага яких не перевищує 50 кг, що ввозяться громадянами на митну територію України у ручній поклажі та/або у супроводжуваному багажі через інші, ніж відкриті для повітряного сполучення, пункти пропуску через державний кордон України, не підлягають письмовому декларуванню (за винятком товарів, на які відповідно до статті 197 цього Кодексу встановлено обмеження щодо переміщення громадянами через митний кордон України, і випадків, передбачених частиною другою цієї статті) та не є об’єктами оподаткування митними платежами».

Норма частини першої цієї статті застосовується у разі, якщо особа, яка ввозить товари на митну територію України, в’їжджає в країну не частіше одного разу протягом однієї доби.

Враховуючи норми Митного кодексу України, з метою уникнення від сплати відповідних податків і зборів при ввезенні товарів на митну територію України, деякі громадяни у свої транспортні засоби додатково «підсаджують» декілька пасажирів та оформляють на них окремі польські документи «TAX FREE FOR TOURISTS» – (документ, що дозволяє іноземним громадянам повернути податок на додану вартість з покупок товарів при виїзді з країни де вони були придбані), в яких розписуються товари в межах зазначених норм на відповідних громадян. Під час перетину кордону, зазначені пасажири пред’являють до митного контролю ці товари, як придбані за кордоном для власних потреб, з поданням митному органу необхідних документів (рахунки-фактури, чеки та ін.) а також «TAX FREE» з відмітками польських митних органів, що засвідчують про вивезення зазначених громадянами відповідних товарів за межі Євросоюзу.

Як свідчить практика, переміщенням товарів у такий спосіб займаються одні і ті ж громадяни, які використовують пасажирів для ввезення на митну територію України високоліквідних товарів у межах норм передбачених митним законодавством.

З метою проведення перевірок та вжиття заходів відповідно до Податкового законодавства України Волинською митницею ДФС інформація про таких осіб направляється до ГУ ДФС у Волинській області. На даний час це той максимум, що може зробити митниця в умовах діючого законодавства.

Читайте також:

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *


*