Різдво Богородиці — історія свята і народні традиції

21.09.2019 / Новини

Православні християни святкують Різдво Пресвятої Богородиці щороку 21 вересня. Це велике релігійне свято, тож у цей день заборонено виконувати важку роботу. Про історію свята – читайте далі у статті.

Свято також називають “Другої Пречисти” чи “осенини”, адже в цей день, 21 вересня, за народним календарем настає осінь. У Святому Письмі ви не знайдете розповіді про Різдво Діви Марії. Ця історія дійшла до нас із Церковного Передання – одного з джерел християнського віровчення.

Марія народилася у невеличкому галілейському місті в сім’ї Іоакима та Анни. Подружжя до похилих років було бездітним, і це викликало суспільний осуд. Одного разу первосвященик у храмі не дозволив Іоакиму скласти пожертву, сказавши: “Ти не дав потомства Ізраїлю”. Засмучений Іоаким подався у пустелю молитися, Анна залишилася вдома і теж молилася.

У цей час їм обом з’явився ангел і сповістив, що Господь почув їхні молитви. “Ти зачнеш і народиш Дочку, благословенну, вище всіх. Через Неї отримають благословення Боже і всі земні народи. Через Неї буде дано всім людям Порятунок. Ім’я їй буде Марія”, – сказав ангел Анні.

Дізнавшись радісну новину, подружжя зустрілося біля Золотих воріт Єрусалиму. Через дев’ять місяців Анна народила доньку Марію. Згодом подружжя віддало доньку в Єрусалимський храм, де вона служила до повноліття. Сьогодні Богородиця символізує єднання Бога з людським родом. А християни просять в Діви Марії захисту та благословення.

Народні традиції Різдва Богородиці

У східних слов’ян церковні традиції святкування Різдва Пресвятої Богородиці тісно переплелися з народними.

На Русі Різдво Божої Матері називали «Малою Пречистою», за аналогією з «Великою Пречистою» — празником Успіння Богродиці. А ще — Аспосов день, в який зустрічали «матінку-осенину», тобто осінь. Взагалі, часи були для наших предків основним джерелом звичаїв, обрядів і творчості: пісень, прислів’їв, приказок.

У Аспосов день ходили один до одного в гості, вшановували молодят, накривали багато стіл. В цю пору селяни прибирали на зиму бджолині вулики, збирали цибулю. Це був кінець літніх польових робіт і початок осінніх приготувань. Хлібороби вшановували Богородицю — Небесну покровительку землеробства, Подательницю врожаю, Спорительницю хлібів — за зібраний урожай та просили Її допомоги на рік майбутній.

Історія святкування Різдва Богородиці

Свято Різдва Богородиці християни почали відзначати тільки у V столітті. Перші згадки про нього ми читаємо у Константинопольського патріарха Прокла (439-446) і в требнику (богослужбовій книзі) Папи Геласія (492-426 роки). Також про свято пишуть святителі Іоанн Златоуст, Епіфан і Августин. А в Палестині існує переказ про те, що свята рівноапостольна цариця Олена побудувала в Єрусалимі храм у честь Різдва Пресвятої Богородиці.

Ікона Різдва Богородиці

Найдавніші зображення подій Різдва Божої Матері ми зустрічаємо у X-XI століттях. Це ікони і фрески. Наприклад, розпис грузинського храму VII століття в Атени. Весь цей храм присвячений Богородиці.

rozhdestvo-bogoroditsyi-2-700x525

Є і інші стародавні зображення свята: фрески в Київському Софійському соборі (перша половина XI століття) і в Преображенському соборі Мирожського монастиря (XII століття), композиція церкви Іоакима і Анни сербського монастиря Студениця (1304 рік).

Традиційно на ранніх іконах і фресках іконописці зображували у центрі композиції праведну Анну — матір Діви Марії. Породілля напівлежить на високому ложі, перед нею стоять жінки з дарами, акушерка і служниці, які омивають Богородицю в купелі.

З кожним століттям цей іконописний сюжет збагачувався новими й новими подробицями. Приміром, стали зображати стіл з принесеними дарами і частуваннями, водойму, птахів. Зараз ікону Різдва Богородиці часто роблять житійною, тобто доповнюють основний сюжет окремими композиціями (клеймами) — сюжетами з історії події. Плач Іоакима в пустелі, благовіщення Іоакиму і благовіщення Анні, зустріч подружжя біля Золотих воріт Єрусалимського храму і так далі.

rozhdestvo-bogoroditsyi-dionisiy-700x525

До наших днів збереглися розписи собору Різдва Богородиці Ферапонтова монастиря, які в 1502 році виконав великий іконописець Діонісій. Це фреска над головним входом, яка зображує святу Анну на ложі; купіль; відвідувачі, які приходять вклонитися Народженій і діви з судинами в руках; Іоакима і Анну з Дівою Марією на руках.

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *


*