Понеділок, 20 серпня 2018,15:54

Медики та політики пояснили, чому трьох госпітальних округів на Волині замало

20.01.2017 / Новини

Ще з минулого року на Волині почали активно обговорювати такий пункт медичної реформи, як створення госпітальних округів.

Про це пише видання “Конкурент”.

Згідно з Постановою Кабінету Міністрів “Про затвердження Порядку створення госпітальних округів” № 932, госпітальний округ – це функціональне об’єднання закладів охорони здоров’я, розміщених на відповідній території, що забезпечує надання вторинної (спеціалізованої) медичної допомоги населенню такої території.

Госпітальні округи створюються на основі критеріїв та з відповідними урахуваннями:

  1. До складу госпітального округу входять не менше однієї багатопрофільної лікарні інтенсивного лікування першого та/або другого рівня та інші заклади охорони здоров’я;
  2. Об’єм надання вторинної (спеціалізованої) медичної допомоги, що повинен забезпечуватися багатопрофільними лікарнями інтенсивного лікування першого та другого рівня, затверджується МОЗ;
  3. Оснащення закладів охорони здоров’я, що надають вторинну (спеціалізовану) медичну допомогу, здійснюється відповідно до примірних табелів матеріально-технічного оснащення, що затверджуються МОЗ;
  4. Багатопрофільна лікарня інтенсивного лікування першого рівня повинна забезпечувати надання медичної допомоги не менш як 120 тис. осіб;
  5. Багатопрофільна лікарня інтенсивного лікування другого рівня повинна забезпечувати надання медичної допомоги не менш як 200 тис. осіб.

Цікавим пунктом цієї Постанови стала процедура визначення складу, меж та зони обслуговування госпітального округу. До прикладу: а) зона обслуговування госпітального округу визначається своєчасністю прибуття до багатопрофільних лікарень інтенсивного лікування, що не повинно перевищувати 60 хвилин, та повинна бути еквівалентна радіусу зони обслуговування 60 кілометрів за умови наявності доріг з твердим покриттям; б) зона обслуговування може бути меншою за відсутності шляхів сполучення чи особливостей рельєфу, які суттєво ускладнюють комунікації (ріки без мостів, гори).

Так, у влітку минулого року було оголошено пропозицію про створення чотирьох госпітальних округів у Волинській області – Луцький (місто Луцьк, Горохівський, Ківерцівський, Луцький, Рожищенський райони – 432 тисячі населення), Ковельский (Ковельський, Турійський, Любомльський, Ратнівський, Старовижівський, Шацький райони – 275 тисяч населення),Нововолинський (місто Нововолинськ, Володимир-Волинський, Іваничівський, Локачинський райони) та Камінь-Каширський (Камінь-Каширський, Любешівський та Маневицький райони).

Однак нещодавно заступник голови Волинської облдержадміністрації Світлана Мишковець розповіла, що міжвідомча робоча група при Міністерстві охорони здоров’я провела детальний аналіз центральних районних лікарень та вивчала кількість населення, кількість пролікованих хворих, в тому числі з інших районів і областей, кількість оперативних втручань (насамперед складних), пологів, матеріальний стан закладів. Тож було запропоновано створити в області три госпітальні округи: Луцький, Ковельський і Нововолинський, що викликало ряд обурень та дискусій.

До прикладу, декілька днів тому міський голова Володимира-Волинського Петро Саганюкзауважив, що госпітальні округи повинні бути і в Нововолинську, і у Володимирі. А народні депутати від Волині Ігор Гузь та Ірина Костанкевич закликали створити два додаткових госпітальних округи в області. Зі слів Ігоря Гузя, Володимир-Волинський за всіма показниками може претендувати на додатковий госпітальний округ, адже там знаходиться героїчна 14-а бригада (а це – близько 5 тисяч військовослужбовців) та розгортається наразі зенітно-ракетний полк.

Ірина Костанкевич підкреслила, що і округ №23 заслуговує на створення там додаткового госпітального округу. “Камінь-Каширський, Маневицький райони та інші райони також повноцінні. Не можна карати Волинь тим, створюючи лише 3 госпітальні округи. Перш за все, тому що тут проживає багато чорнобильців, і в області висока онкозахворюваність. Позбавляти людей доступної та якісної медицини є злочином”, – мовила вона.

Підтримує думку про створення не менше чотирьох госпітальних округів на Волині і професор кафедри політології та державного управління, доктор політичних наук Валентин Малиновський. Він зазначає, що госпітальні округи в області слід розглядати не лише з погляду медицини, а й з погляду політики. Із його слів, саме медична послуга стала основою для створення адміністративно-територіальних одиниць середнього рівня у багатьох країнах Європейського Союзу.

“Йдеться про північ Волинської області, бо у випадку утворення трьох округів фактично у північних районах суттєво погіршиться надання медичних послуг. Якщо створювали лише Ковельський госпітальний округ, то населення Любешівського, Камінь-Каширського, Ратнівського, Шацького та Любомльського будуть мати дуже великі відстані до Ковеля, що є порушенням порядку створення госпітальних округів. Госпітальні округи створюються відповідно до Постанови Кабінету Міністрів від 30 листопада 2016 року № 932, де вказані чіткі параметри. З основних параметрів – наявність багатопрофільних лікарень інтенсивного лікування другого рівня. Також важливою вимогою є наступне – зона обслуговування госпітального округу визначається своєчасністю прибуття до багатопрофільних лікарень інтенсивного лікування, що не повинно перевищувати 60 хвилин, та повинна бути еквівалентна радіусу зони обслуговування 60 кілометрів за умови наявності доріг із твердим покриттям. Тобто, радіус охоплення ковельського госпітального округу має бути в радіусі 60 кілометрів. Хворого можна не довезти”, – наголошує науковець.

Зі слів Валентина Малиновського, наприклад, від Ковеля до Любешова – 126 кілометрів, від Ковеля до Шацька – 84 кілометри, а якщо взяти крайнє село Ростань в Шацькому районі, то виходить 108 кілометрів. Від села Дольськ, що біля білоруського кордону в Любешівському районі, до Ковеля – 143 кілометри, а це майже, як від Луцька до Львова.

“То про яку якість медичної допомоги для людей, які живуть в північних районах Волинської області, можна буде говорити? Коли можна спокійно створити госпітальні округи в Камінь-Каширському, де, мені здається, є для цього всі умови. Тоді б цей госпітальний округ надавав би послуги для Любешівського , Ратнівського та Камінь-Каширського районів, і це буде дуже зручно. І у відповідності до Постанови Кабінету Міністрів України”, – підкреслив доктор політичних наук.

Він зазначає, що питання також виникає щодо Любомльського району, оскільки там теж можна було б створити госпітальний округ з центром у Любомлі, де функціонує нова міжрайонна лікарня. “Є лише проблема у невідповідності кількості населення, тому що в такому окрузі мало б бути не менше 120 тисяч населення. Якщо в Камінь-Каширському десь 135 тисяч населення, то в Любомльському десь 105 тисяч населення”, – зазначив Малиновський.

Однак питання кількості госпітальних округів стосується не лише ймовірної проблеми надання медичних послуг, а й має політичну складову. Як пояснює професор Валентин Малиновський, коли створяться госпітальні округи, то на їх основі будуть формуватися майбутні укрупнені райони.

“Практика багатьох країн Європейського Союзу це підтверджує: саме медична послуга стала основою для створення адміністративно-територіальних одиниць середнього рівня. Волинській владі треба подумати: чи вона хоче в перспективі мати три райони, чи хоче мати чотири чи п’ять. Знову ж таки: вся північ Волині буде зав’язана на Ковелі, тому ми певним чином дискримінуємо населення цих регіонів – їм буде погано діставатися до лікарень. Апеляція до певних авторів цієї моделі з трьох госпітальних округів, які кажуть, що госпітальні округи – це одне, а майбутні райони – це зовсім інше. Я впевнений на 90 %, що це одне і те ж. Навіть абсурдно створювати госпітальні округи в одних параметрах, а потім будемо створювати райони, які не відповідатимуть цим округам. Це буде плутанина. Так неправильно. Буде складно розібратися в управлінні цими одиницями. Оптимальний варіант – це щоб госпітальний округ відповідав повністю майбутній адміністративно-територіальній одиниці (район чи повіт – зараз іде дискусія щодо назви, адже зміни будуть внесені до Конституції України)”, – зауважив він.

Науковець наголосив, що незрозумілим є той факт, чому волинська влада погоджується на три госпітальні округи.

“Щоб потім мати три райони чи три повіти? Друге – в результаті цих реформ ми повинні не погіршувати послуги для людей, а поліпшувати. Віддаляючи людей за 140 кілометрів від багатопрофільної лікарні хіба поліпшується надання медичних послуг для людини? Я розглядав цю проблему, але не з точки зору медицини, а з точки зору адміністративно-територіального устрою. Згідно моєї концепції, яку я обґрунтував у своїй докторській дисертації, оптимальна кількість районів/повітів для Волині – п’ять. Якщо госпітальні округи, то мінімум чотири, але аж ніяк не три! Спочатку ж йшлося про чотири госпітальні округи. Коли комісія в облдержадміністрації почала працювати, то говорили, що буде Камінь-Каширський округ, але в остаточному варіанті його немає. Це мене обурило! Мені незрозуміло, що це за така економія? За рахунок кого і для чого? Треба думати на перспективу”, – резюмував Валентин Малиновський.

А от влада регіону з такою позицією не згідна та по-своєму трактує створення госпітальних округів, їх кількість та підходи, якими керувалися, формуючи пропозиції. Так, голова Волинської ОДА Володимир Гунчик на офіційному сайті підкреслив, що як представник держави зобов’язаний виконувати рекомендації Кабміну.

“Чому на Волині ми говоримо про три госпітальні округи? Звичайно, в першу чергу, як державний чиновник не можу сказати, що ми не будемо виконувати рекомендації Кабінету Міністрів. Вони для того вони і визначені. Однією з вимог цих рекомендацій є те, що центром госпітального округу повинно бути місто обласного значення або районний центр із чисельністю не менше 40 тисяч мешканців. На превеликий жаль, ні Любомль, ні Камінь-Каширський (моє рідне місто), ні Горохів не попадають під цю категорію. Є інші особливості центру госпітального округу це наявність висококваліфікованих спеціалістів, забезпечення обладнанням, інтенсивність прийому хворих тощо. Тому, порадившись, напевно, скоріше всього вийдемо з рекомендаціями Міністерства охорони здоров’я про три госпітальні округи. Хоча дискусія ще залишається відкритою, але аргументи, які були представлені під час роботи міжвідомчої групи, аргументи щодо аналізу стану справ в майбутніх центрах госпітальних округів свідчать, що, скоріше всього, рішення ці правильні. Я вважаю, що життя підтвердить нашу правоту, але попросив би все-таки не заполітизувати це питання. Ні в якому разі не пов’язувати госпітальні округи з майбутніми повітами, як про це говорять деякі народні депутати, з адміністративно-територіальною реформою”, – пояснив він.

Начальник управління охорони здоров’я Волинської ОДА Ігор Ващенюк наголосив, що у питанні створення госпітальних округів більше політики, ніж медицини, та додав, що статус районних центральних лікарень ніхто не збирається понижувати

“Ми пропонуємо створити три госпітальні округи. Рішення кінцеве ще приймається, але якщо їх робити, то згідно з методикою, і щоб був толк. Якщо ми їх зробимо стільки, скільки центральних районних лікарень, то смисл їх взагалі робити. Буде те, що буде… Камінь-Каширський госпітальний округ не вписується за методикою Кабінету Міністрів. Є певні критерії, під які він не підходить. Цей округ був у нас в першому варіанті. Неодноразово потім в МОЗі обговорювалося, і в принципі він там не зовсім життєздатний за багатьма критеріями. Ми планували Камінь-Каширський, Маневицький, Любешівський райони, але коли вивчили потоки пацієнтів, то Маневичі, наприклад, їдуть всі в Луцьк. Я не розумію взагалі, чому з госпітальних округів роблять проблему… Статус районних центральних лікарень ніхто не збирається понижувати. Чомусь пускають інсинуації, що ледве за довідкою для садочка чи школи треба буде їхати в центр округу. Так питання ніхто не ставить. В кожного буде свій напрямок роботи. Тим більше, що це функціональне об’єднання. Там більше політики, ніж медицини”, – розповів він.

Також Ігор Ващенюк зазначив, що на виїзди у райони разом із робочою групою їздив керівник Центру офісу реформ на Волині Анатолій Пархомюк, який пояснив, що адміністративний центр не обов’язково повинен співпадати з госпітальним округом, про що сказано в Постанові Кабміну.

* * *

Наразі питання створення госпітальних округів на Волині залишається відритим. Документи в ОДА повинні опрацювати та передати у Міністерство охорони здоров’я України до кінця січня 2017 року. Міністерство охорони здоров’я повинно до 1 лютого 2017 року внести до Кабінету Міністрів України проект нормативно-правового акту щодо затвердження переліку та складу госпітальних округів.

 

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *


*